Reguleringsplan- og illustrasjonsarbeid utført av Vindveggen Arkitekter AS på vegne av Haneborgåsen Eiendom og BORI.
Detaljreguleringsplanen omfatter feltene B10 – B13 i kommunedelplan for Ødegården. Hensikten med planforslaget er å legge til rette for boligbygging i tråd med formålet i kommunedelplanen. Planforslaget medfører en fortetting på et forholdsvis sentralt sted på Romerike, nært skole og kollektivtilbud.
Planområdet på 92 dekar ligger på Luhrtoppen og består av skog. Mot sørøst grenser planområdet til eksisterende boligområde i Haneborgåsen. I øst grenser det mot Marka, mens resten av planområdet grenser mot andre utbyggingsfelt eller friområder i kommunedelplan for Ødegården, bestående hovedsakelig av skog. Det er ingen bebyggelse eller veier innenfor planområdet. Terrenget er skrånende mot vest-sørvest med enkelte flatere partier. Det er følgelig svært gode solforhold i området.
Planområdet omfatter fire felt til boligbebyggelse, hvorav to er regulert til blokkbebyggelse (B10-11) og to er avsatt til konsentrert småhusbebyggelse/rekkehus (B12-13). Det legges opp til høy bokvalitet, gode private og felles uteoppholdsarealer, god områdetilpasning og tomteutnyttelse.
Gjennom felt B11 reguleres et grøntdrag som følger en flomvei i forlengelsen av Steinerudbekken. Her skal flomvann og overvann fra byggeområdet gå i åpent løp, føres i kulvert under veien, og ende i Steinerudbekken. Det er forutsatt at internveier kan krysse grøntdraget og at parkeringskjellere kan krysse under.
Feltene med konsentrert småhusbebyggelse er regulert med en utnyttelse på 35 %-BRA og en høyde tilsvarende 3 etasjer.
Blokkbebyggelsen er regulert med en utnyttelse på rundt 90%-BRA og kotesatte høyder som tilsvarer 4-6 etasjer over parkeringskjeller. Leilighetsbebyggelsen er gjennom regulerte byggegrenser organisert rundt tun som skal opparbeides til uteoppholdsareal. Parkering skal hovedsakelig skje i parkeringskjellere. Tidlig trafikkavvikling samt tilnærmet bilfritt prosjekt uten gjennomkjøring, foruten ved helt spesielle anledninger, vil sikre god trafikksikkerhet internt i området.